Ks. Prałat Bogusław Bijak - duszpasterz i wychowawca
Ks. Paweł Bijak
Ks. Prałat Bogusław Bijak (1930–2011) – duszpasterz i wychowawca
We współczesnym świecie i w głębokiej
przeszłości szczególną rolę w kształtowaniu życia duchowego zajmowały i
zajmują jednostki, w tym księża. Charakteryzując dokonania jednostek, w
tym duszpasterzy, zwraca się uwagę na to, że szczególnie odważne,
przedsiębiorcze i krytyczne wobec otaczającej ich rzeczywistości są
jednostki z przestrzeni pogranicza. Pogranicze różnie jest pojmowane. W
naj prostszym wymiarze odnosi się je do obszaru geograficznego czyli
granic państw. Natomiast w kulturowym wymiarze życia jest szersze
rozumienie pogranicza, np. między obszarem życia wiejskiego i
miejskiego, między profesją chłopską, nauczycielską, czy duszpasterską.
W
tym kontekście na dużą uwagę zasługuje życie i działalność ks. prałata
Bogusława Bijaka. Był on związany pochodzeniem z ziemią lubelską,
wywodził się z rodziny chłopskiej, a swoje dorosłe życie związał z
przestrzenią miejską - z Warszawą, gdzie ujawniał typowe cechy
kresowości: przedsiębiorczość, odwagę, aktywność duszpasterską i
wychowawczą.
Urodził się 9 czerwca 1930 r. we wsi
Ożarów pod Opolem Lubelskim. Jego rodzicami byli Leon i Antonina z domu
Oszust. Miał dwoje młodszego rodzeństwa, Teodora i Władysławę. W latach
1937-1944 uczęszczał do szkoły podstawowej w pobliskim Wrzelowcu, a
następnie do liceum ogólnokształcącego w Opolu Lubelskim, które ukończył
w 1950 r. Odznaczał się głęboką religijnością i patriotyzmem. Duży
wpływ na ukształtowanie jego osobowości mieli najbliższa rodzina oraz
duchowni: ks. Stanisław Kiełboń (1911-1981) - proboszcz parafii
Kluczkowice oraz ks. Karol Mareś (1893-1984) - proboszcz parafii w Opolu
Lubelskim. Po maturze rozpoczął studia na Wydziale Geodezji
Politechniki Warszawskiej. Przerwał je, aby odkrywszy powołanie
kapłańskie, wstąpić w 1951 r. do Warszawskiego Seminarium Duchownego .
Święcenia kapłańskie przyjął 8 grudnia 1956 r. z rąk prymasa Stefana
Wyszyńskiego (1901-1981) w archikatedrze pw. św. Jana Chrzciciela w
Warszawie. W kapłaństwie przeżył 54 lata. Zmarł w Wilanowie 28 sierpnia
2011 r. Jest pochowany w kaplicy na cmentarzu wilanowskim.
Zwracając
analitycznie uwagę na tegoż zasłużonego duszpasterza, należy wskazać na
następujące ogniwa jego życia. Przez całe życie kapłańskie, pełniąc
kościelne funkcje diecezjalne i ogólnopolskie, był jednocześnie aktywnym
duszpasterzem parafialnym. Pracował jako wikariusz w parafiach: św.
Małgorzaty w Leoncinie (1956-1957), Matki Bożej Częstochowskiej w
Piastowie (1957-1960), św. Andrzeja Apostoła w Warszawie (1960-1961),
św. Aleksandra na Placu Trzech Krzyży w Warszawie (1961-1967). W
ostatniej z wymienionych parafii w latach 1967-1980 był rezydentem. W
1980 r. został mianowany wikariuszem i administratorem parafii św. Anny w
Wilanowie, której proboszczem został w 1981 r. i funkcje te pełnił do
2005 r. Po przejściu na emeryturę był rezydentem parafii wilanowskiej.
We
wszystkich parafiach wyróżniał się jako dobry katecheta, kaznodzieja
oraz organizator grup parafialnych, zwłaszcza dziecięcych i
młodzieżowych.
Jego aktywność duszpasterska w krótkim czasie została
dostrzeżona i doceniona. Na wniosek biskupa Zygmunta Choromańskiego
(1892-1968) - Sekretarza Generalnego Episkopatu Polski w latach
1946-1968 i jednocześnie proboszcza parafii św. Aleksandra w Warszawie
został zaangażowany do pracy wśród młodzieży. W budynku parafialnym,
przy ul. Książęcej 21 w Warszawie, w zaadaptowanym pomieszczeniu
nazwanym Betanią, zorganizował duszpasterstwo akademickie. Był także
opiekunem ministrantów i w celu ich kształcenia liturgicznego utworzył
studium lektorskie, które z upływem czasu przekształciło się w stałą
diecezjalną i ogólnopolską formę pracy z młodzieżą męską . Jego praca
duszpasterska wśród młodzieży była realizowana
w perspektywie całego
życia kapłańskiego. Zainicjowane i formowane przez niego grupy trwały w
swoim charyzmacie przez wiele lat i owocowały kolejnymi pokoleniami
ludzi oddanych Kościołowi, gromadzących się przy swoim duszpasterzu.
W
1967 r. ks. Bogusław Bijak rozpoczął pracę w Kurii Warszawskiej.
Najpierw jako notariusz, a następnie dyrektor Wydziału Duszpasterskiego.
Funkcję tę pełnił do 1990 r. W tym okresie wykonywał wielorakie zadania
i podejmował liczne inicjatywy duszpasterskie zarówno diecezjalne, jak i
ogólnopolskie. Był członkiem Komisji Episkopatu ds. Duszpasterstwa
Ogólnego oraz diecezjalnym duszpasterzem młodzieży pracującej i
młodzieży nieprzystosowanej społecznie.
Na przełomie lat
sześćdziesiątych i siedemdziesiątych współpracował z ks. Franciszkiem
Blachnickim (1921-1987) i ks. Wojciechem Danielskim (1935-1985) w
tworzeniu Ruchu Światło-Życie w Polsce. Jako opiekun warszawskich grup
młodzieżowych prowadził rekolekcje oazowe w pierwszej siedzibie ruchu
przy kaplicy Dobrego Pasterza, a następnie na Kopiej Górce w Krościenku.
Czynnie uczestniczył w spotkaniach, podczas których kardynał Karol
Wojtyła (1920- 2005) zapoznawał się z założeniami oraz programem pracy
duszpasterskiej we wspólnotach oazowych. Poprzez swoją aktywną
działalność młodzieżową zainicjował i zorganizował oazę w Warszawie.
Wyszedł z inicjatywą stworzenia dla grup młodzieżowych ośrodka
rekolekcyjnego w pobliżu stolicy. W latach 1973-1974 zaadoptował na ten
cel pawilony znajdujące się opodal kościoła św. Marii Magdaleny w
Magdalence. W jednym z nich, który nazwał Emaus, zbudował kaplicę z
plastycznie wkomponowanym w pień drzewa tabernakulum, sale konferencyjne
i pokoje mieszkalne, w drugim zaś - o nazwie Betania - kuchnię i
jadalnię. Tej nowatorskiej inicjatywie towarzyszyło duże zainteresowanie
władz i niemałe utrudnienia. Ośrodek służył przez kolejne lata licznym
grupom duszpasterskim zarówno polskim, jak i zagranicznym. W 1977r.
odwiedził go kardynał Karol Wojtyła. Bywali tam też często prymas Stefan
Wyszyński i prymas Józef Glemp (1930-2013) .
Początki pracy ks.
Bogusława Bijaka w Kurii Warszawskiej przypadały na lata po zakończeniu
Soboru Watykańskiego (1962-1965), Dużą wagę przywiązywano do rozwoju
duszpasterstwa. Przepływ treści kościelnych był zakazany, ograniczany
lub kanalizowany i filtrowany w formie wydawnictw i mediów podległych
władzy politycznej. Zaistniała potrzeba utworzenia wewnątrzkościelnego
systemu publikacji i kolportażu. Ks. Bogusław Bijak zainicjował w
podziemiach budynku kurialnego przy ul. Miodowej 17/19 w Warszawie
pracownię, w której drukowano materiały duszpasterskie, liturgiczne i
kancelaryjne, a także wytwarzano slajdy z pieśniami kościelnymi. W tym
okresie opublikował m.in. Pouczenie duszpasterskie dla przygotowujących
się do Sakramentu Małżeństwa . Ta trzydziestostronicowa broszura stała
się kompendium katechetycznym, stanowiącym przez wiele kolejnych lat
podstawę do prowadzenia kursów przedmałżeńskich w parafiach.
Zapotrzebowanie na wydawnictwa kościelne było duże. Ks. Bijak w latach
1978-1979 wybudował w ogrodzie prymasowskim nową drukarnię. Ponieważ nie
było zgody na zakup jakichkolwiek urządzeń drukarskich w kraju,
wydawnictwo wyposażył dzięki pomocy władz samorządowych Paryża. Pojawiły
się wówczas w instytucjach kościelnych pierwsze nowoczesne maszyny do
pisania IBM oraz kserografy. Bezpośrednio po ukazaniu się w 1982 r. w
Paryżu w języku polskim Zapisków więziennych kardynała Stefana
Wyszyńskiego, ks. Bijak w kierowanej przez siebie drukarni zaczął
wydawać pierwsze polskie przedruki tej książki. Za pośrednictwem
poszczególnych kurii diecezjalnych była ona dystrybuowana do wielu
parafii w całej Polsce. Duża poczytność sprawiła, że trzeba było ją
dodrukowywać kilka razy. Na potrzeby rozwijającego się duszpasterstwa
rolników ks. Bijak zaczął redagować i drukować pismo "Nasz Gościniec",
do którego systematycznie pisał artykuły. W początkach lat
osiemdziesiątych nawiązał współpracę z ks. Jerzym Popiełuszko
(1947-1984), dla którego wydawał materiały służące rozwojowi
duszpasterstwa robotniczego. Zaraz po zamordowaniu ks. Jerzego, jeszcze z
datą jesienną 1984 r., ks. Bijak wydał w kurialnej drukarni tom jego
kazań . Publikacja ta zatytułowana Bóg i Ojczyzna zawiera m.in. homilie
wygłoszone podczas mszy świętych za ojczyznę w okresie od kwietnia 1982
do sierpnia 1984 r., korespondencję i dokumenty oraz wybór wierszy
recytowanych w kościele Św. Stanisława Kostki na Żoliborzu .
Wszystkie
materiały drukowane przez ks. Bogusława Bijaka były wydawnictwami
bezdebitowymi. Z tego też powodu jego działalność od początku budziła
duże zainteresowanie i była monitorowana przez organy bezpieczeństwa.
Toczono spory niemalże o każdą wydawaną broszurę lub książkę. Drukarnia
była poddawana systematycznym kontrolom. Ks. Bijak był wzywany do
siedziby urzędu cenzury w celu składania wyjaśnień odnośnie do
pochodzenia papieru oraz nabywania urządzeń drukarskich, które w dużej
mierze były sprowadzane z Niemiec za pośrednictwem ks. Stanisława
Ludwiczaka (ur. 1936), pracującego w latach 1983-1987 w Radio Wolna
Europa. Drukarnia funkcjonowała do połowy lat dziewięćdziesiątych i
prowadziła wielostronną działalność.
W 1976 r. został przez kardynała
Stefana Wyszyńskiego wyróżniony przywilejem noszenia rokiety i
mantoletu, co oznaczało przyjęcie honorowego tytułu kanonika.
Kontynuując pracę w Kurii Warszawskiej, zaangażował się
w
przygotowanie pierwszej wizyty Jana Pawła II w Warszawie w 1979 r.
Wszedł w skład prezydium Warszawskiego Komitetu Przyjęcia Ojca Świętego i
kierował sekcją duszpastersko-katechetyczną . Zajmował się koordynacją
przygotowania duchowego w parafiach archidiecezji warszawskiej. W tym
celu wydał materiały pomocnicze dla duszpasterzy, zatytułowane Tu es
Petrus. Rozpropagował wśród wierzących ideę duchowych darów dla Ojca
Świętego. Był odpowiedzialny za dystrybucję okolicznościowych afiszy,
znaczków, plakietek, medalików i innych materiałów propagujących i
zachęcających do masowego uczestnictwa w spotkaniach z Janem Pawłem II .
Z
chwilą podjęcia pracy w parafii św. Anny w Wilanowie w styczniu 1980 r.
rozpoczął się kolejny etap aktywności ks. Bogusława Bijaka, która
równolegle z wypełnianiem obowiązków kurialnych, przejawiała się w
następujących kierunkach: duszpastersko-parafialnym,
konserwatorsko-budowlanym i społeczno-politycznym. Miał on wizję rozwoju
lokalnej społeczności wilanowskiej, którą konsekwentnie realizował w
wymiarze religijnych i społecznym. W wypełnianiu swoich zamierzeń
kierował się nauczaniem społecznym Kościoła, z którym zapoznał się
analizując myśl społeczną ks. Aleksandra Wóycickiego (1878-1954) .
Jego
priorytetem było formowanie religijne, liturgiczne i moralne wspólnoty
parafialnej. W pracy łączył tradycyjne metody duszpasterskie z
posoborową ideą tworzenia małych grup parafialnych. Przeprowadzone z
jego inicjatywy w 1981 r. dwie tury rekolekcji ewangelizacyjnych dla
młodzieży dały początek parafialnej wspólnocie Ruchu Światło-Życie, w
której formowały się kolejne pokolenia młodych wilanowian. Po
zakończeniu formacji oazowej stworzył dobre warunki do zaistnienia Kręgu
Domowego Kościoła . Dużo uwagi poświęcał rozwojowi życia liturgicznego w
kościele wilanowskim. Zakładając kolejne zespoły, włączał je w
sprawowanie mszy świętych
i nabożeństw. Dbał o to, aby każdego roku
kolejni chłopcy wstępowali do grupy ministranckiej, zaś dziewczynki do
bielanek Motywował ministrantów, aby kontynuowali swoją formację w
oparciu o diecezjalne kursy lektorskie. Nowatorskie w tamtych czasach
było organizowanie wymiany międzynarodowej dzieci i młodzieży. Już w
1980 r. ks. Bogusław Bijak nawiązał kontakt z Towarzystwem Przyjaźni
Francusko-Polskiej z siedzibą w Bourg en Bresse pod Lyonem, a następnie z
holenderską Organizacją Pomocy dla Polski. W kolejnych latach
kilkanaście grup dziecięcych i młodzieżowych najpierw z Wilanowa i
Warszawy, a następnie ze Śląska wyjeżdżało na kilkutygodniowe pobyty
zagraniczne do rodzin w celu nawiązania bliższych kontaktów oraz nauki
języków obcych. Zarówno Holendrzy, jak i Francuzi chętnie utrzymywali
relacje z polskimi rodzinami, kilkakrotnie przyjeżdżali do Polski w
odwiedziny oraz organizowali transporty z lekami i żywnością.
W 2001
r. utworzył w zabudowaniach parafialnych szkołę katolicką Kolegium Św.
Stanisława Kostki, aby dać możliwość podjęcia nauki w Warszawie
młodzieży polskiego pochodzenia z Białorusi i Ukrainy oraz z wiejskich
okolic Lubelszczyzny. Powołał do istnienia i sam prowadził Wspólnotę
Neokatechumenalną oraz parafialny oddział Akcji Katolickiej.
W
zakresie życia społecznego organizował w parafii spotkania integrujące
ludność miasta i wsi. W kalendarzu imprez wilanowskich pojawiło się
Święto Dzielenia się Chlebem. Na probostwie organizował kiermasze
żywności i sztuki ludowej, połączone z występami zespołów
folklorystycznych. Redagował parafialne czasopismo wilanowskie "Wieści z
Wilanowa", którego wydał kilkadziesiąt numerów. Jego sukcesy
duszpasterskie rodziły się z poświecenia, pracowitości oraz zdolności
nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Był kapłanem cenionym za swoją
otwartość, życzliwość, gościnność, umiejętność współdziałania oraz
podmiotowe traktowanie osób świeckich.
Od początku pracy w Wilanowie
postawił sobie jako ważne zadanie rewitalizację zespołu zabudowań
parafialnych ze szczególnym uwzględnieniem kościoła św. Anny. Jego celem
było doprowadzić obiekty kościelne do standardu godnego jednego z
ważniejszych ośrodków na mapie Warszawy i Polski. Od 1983 r. rozpoczął
gruntowną restaurację kościoła. Kilkakrotnie odnawiał elewację
wewnętrzną i zewnętrzną świątyni, pokrył jej kopułę wraz z latarnią i
dach trudno dostępną wówczas blachą miedzianą, zadbał o tzw. cmentarz
przykościelny z zabytkowymi stacjami drogi krzyżowej, w którą
wkomponował figurę Matki Bożej, usuniętą w 1956 r. z obszaru
przypałacowego . Dzięki dobrosąsiedzkim relacjom z dyrekcją i
pracownikami Pałacu Wilanowskiego w tamtejszej pracowni konserwacji
zabytków odnawiał kolejne elementy wyposażenia i obrazy sakralne m.in.
siedemnastowieczny obraz Zwiastowanie NMP. Mając na uwadze, że świątynia
nie miała od początku istnienia kompletnego wystroju, wewnątrz były
puste nisze i płyciny architektoniczne , samodzielnie opracował program
ikonograficzny, który odzwierciedlał idee religijno-patriotyczne
zakorzenione w koncepcji twórcy świetności Wilanowa Jana III Sobieskiego
i ukazywał korelacje między dziejami Kościoła a narodu .
W 1980 r.,
gdy ks. Bogusław Bijak rozpoczynał pracę w parafii, zastał obok kościoła
dwa budynki, które wymagały generalnego remontu i w dużej mierze
odbudowy. Były to plebania oraz organistówka. Inwestycję rozpoczął
jednak od budowy Domu Katechetycznego im. Jana Pawła II, który ukończył w
1982 r. Służył on kolejno jako miejsce spotkań młodzieżowych oraz
katechizacji przy parafialnej. Przez kolejne lata w budynku mieściło się
seminarium duchowne dla diakonów w czasie rocznego przygotowania do
święceń kapłańskich, dom pielgrzyma dla grup polskich i zagranicznych,
tzw. szkoła amerykańska i ostatecznie Kolegium Św. Stanisława Kostki.
Następne inwestycje, jakich podjął się w połowie lat osiemdziesiątych,
to: odbudowa dawnej organistówki, zwanej Kanonią, remont plebanii,
mieszczącej galerię obrazów i pamiątek, które zbierał jako pasjonat i
kolekcjoner, budowa Wieczernika - dawnego budynku gospodarczego,
przeobrażonego na miejsce spotkań grup duszpasterskich, jadalnię i
pokoje dla wikariuszy.
Jako proboszcz był także administratorem
jednej z najciekawszych zabytkowych nekropolii w Polsce. Sukcesywnie
realizował plan porządkowania cmentarza wilanowskiego. Gdy okazało się,
że wypracowana w latach pięćdziesiątych koncepcja prof. Gerarda Ciołka
(1909-1966) nie może być zrealizowana, począwszy od 1986 r. podjął
starania o jego powiększenie. Po uzyskaniu poparcia zespołu
specjalistów, na czele z konserwatorem m. st. Warszawy, w 1997 r.
zrealizował pierwszą fazę rozbudowy nekropolii w formie lapidarium. W
tych latach prowadził także gruntowną restaurację cmentarnej
kaplicy-mauzoleum. Podczas uroczystego poświecenia przez Prymasa Polski w
dniu 1 listopada 1997 r. oddano ją pod opiekę władzy prymasowskiej jako
Kaplicę Senatorską z przeznaczeniem na miejsce wiecznego spoczynku
mężów stanu zasłużonych dla Rzeczypospolitej . Ostatnimi jego
inwestycjami w Wilanowie były: Dzwonnica Trzeciego Tysiąclecia oraz Dom
Prymasa Polski, w którym ostatnie lata życia spędził Prymas Polski Józef
Glemp.
Cechy dobrego i starannego gospodarza połączone z wrodzoną
przedsiębiorczością oraz skromnym i oszczędnym stylem życia pozwoliły
ks. Bogusławowi Bijakowi na wciąż nowe inicjatywy w zakresie tworzenia
parafii oraz budownictwa sakralnego w Warszawie. Jego staraniem zostały
zakupione grunty pod trzy kościoły: Posłania Uczniów Pańskich na Kępie
Zawadowskiej, Świątynię Opatrzności Bożej na Polach Wilanowskich, oraz
planowanyw przyszłości kościół bł. Bogumiła między Wilanowem a Powsinem.
Ksiądz stał się także pośmiertnie współfundatorem pierwszego z
wymienionych kościołów.
W ostatnich latach życia, wychodząc na
przeciw potrzebom archidiecezji warszawskiej, w Podkowie Leśnej pod
Warszawą wybudował Dom Księdza Seniora.
Był kapłanem szczególnie
zasłużonym w początkach powstawania Świątyni Opatrzności Bożej - Wotum
Narodu Polskiego. Gdy w 1996 r. podczas uroczystości upamiętniających
czterechsetną rocznicę przeniesienia stolicy
z Krakowa do Warszawy
kardynał Glemp przypomniał o narodowym zobowiązaniu z końca XVIII w.,
ks. Bogusław Bijak niemalże natychmiast wyszedł z konkretnymi
inicjatywami. Jeszcze zanim podmioty władzy samorządowej i państwowej
swoimi uchwałami potwierdziły wolę wypełniania obietnicy Sejmu Wielkiego
z 3 maja 1791 r. , gdy w Polsce dyskutowano nad lokalizacją Świątyni
Opatrzności Bożej, zainicjował powstanie zespołu roboczego ds.
realizacji tej idei. W skład zespołu weszli m.in. Prezydent Warszawy,
Przewodniczący Rady Warszawy, Burmistrz Gminy Wilanów, Przewodniczący
Rady Gminy Wilanów, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego i Rektor Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
To właśnie gremium, podczas 2. posiedzenia w rezydencji Prymasa Polski, 29 listopada 1997 r, uznało, że nastały stosowne czasy, aby wypełnić śluby narodu i podjąć zobowiązanie budowy świątyni Opatrzności Bożej. Jako najlepszą lokalizację wskazano pola w Wilanowie, użytkowane dotychczas przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego .
Ideę tę szczepił nie tylko w środowisku
ludzi świeckich, ale także duchownych. Oczekując rozpoczęcia budowy
Świątyni Opatrzności Bożej, a także jako zwieńczenie długiego procesu
rewitalizacji kościoła i zespołu budynków parafialnych w Wilanowie,
wystarał się o podniesienie królewskiej świątyni przy Pałacu Wilanowskim
do godności kolegiaty i stworzenia przy niej kapituły. Marzenie to
ziściło się 16 października 1998 r, gdy kardynał Józef Glemp powołał
Kapitułę Świętej Opatrzności Bożej przy kościele św. Anny w Wilanowie,
który został podniesiony do godności Kolegiaty Archidiecezji
Warszawskiej. Ks. Bijak został mianowany jej pierwszym prepozytem i
funkcje tę piastował w latach 1999 - 2005. Doświadczenie kościelne oraz
wiedza z zakresu planów urbanistycznych zakładających ekspansję Warszawy
w kierunku południowym sprawiły, że umiejętnie połączył ideę Wotum
Narodu z potrzebami duszpasterskimi rozwijającego się Wilanowa.
Postulował, aby planowana świątynia była nie tylko sanktuarium
narodowym, ale także służyła przyszłym mieszkańcom jako kościół
parafialny. W latach przemian własnościowych po 1989 r. wykazał się dużą
aktywnością i zapobiegliwością w trudnym zadaniu nabycia terenu pod
przyszłą budowę. "Istotnie przyczynił się do pozyskania gruntów dla
kościoła, które później były przedmiotem zamiany na grunty pod Świątynię
Opatrzności Bożej na polach Wilanowskich oraz do powstania tam
parafii?" . Zabiegał o to, aby Świątynia Opatrzności Bożej była
usytuowana w centralnej części ziem rozciągających się przed Pałacem
Wilanowskim i stanowiła dominantę w osiowym układzie przestrzennym
wynikającym z historycznych założeń króla Jana III Sobieskiego oraz
zapewniła ciągłość ideową przekonań religijnych i patriotycznych Króla
Zwycięzcy spod Wiednia. Tę eksponowaną lokalizację potrafił obronić w
procesie trudnych pertraktacji. Już w czasie ich trwania przygotował
krzyż, który ustawił w planowanym miejscu budowy . Poświecił go prymas
Józef Glemp podczas pierwszych uroczystości patriotyczno-religijnych 2
maja 1999 r. W tym też czasie obok krzyża ustawił pawilon kontenerowy z
kaplicą i małym mieszkaniem dla pierwszego duszpasterza. Zadbał też o
przygotowanie ambony alabastrowej oraz ufundowanie dwóch dzwonów do
przyszłej świątyni: "Głos Wolności" i "Jan Paweł II". W okresie
przygotowań do piątej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski ks. Bijak
zabiegał o to, aby papież odwiedził Pola Wilanowskie. Gdy okazało się to
niemożliwe, przygotowany wcześniej kamień węgielny osobiście podał do
poświecenia papieżowi 13 czerwca 1999 r. na Placu Piłsudskiego w
Warszawie. Wmurowania kamienia węgielnego dokonał 2 maja 2002 r.
kardynał Józef Glemp podczas uroczystości z udziałem legata papieskiego
kardynała Franciszka Macharskiego, przedstawicieli Episkopatu Polski i
Prezydenta RP . Aż do erygowania parafii Opatrzności Bożej w 2005 r.,
jako proboszcz wilanowski uczestniczył w organizowaniu życia
liturgicznego w nowym ośrodku. W kaplicy, w której na ścianie
prezbiterialnej zawiesił historyczny krzyż ofiarowany przez młodzież
białoruską Janowi Pawłowi II podczas jego wizyty w Warszawie w 1979 r.,
zainicjował systematyczne sprawowanie mszy świętych, które celebrował
osobiście lub delegował do tego celu wikariuszy wilanowskich. Jako
prepozyt kapituły Opatrzności Bożej i proboszcz wilanowski w trudnych
latach przygotowania do rozpoczęcia budowy Wotum Narodu Polskiego
tworzył atmosferę współpracy i promował ideę w środowisku warszawskim
zarówno politycznym, samorządowym, jak i kościelnym. Szczególnym jego
zainteresowaniem było angażowanie młodzieży w idee patriotyczne i
religijne towarzyszące budowie Świątyni Opatrzności Bożej. Wskazywał to
miejsce jako ośrodek formacji młodzieżowej. Jednym z wyrazów tego
dążenia było zorganizowanie w 2001 r. pierwszej młodzieżowej pielgrzymki
rowerowej do budowanej świątyni na Pola Wilanowskie. Na jej czele
jechał prymas Józef Glemp wraz z biskupami pomocniczymi: Piotrem
Jareckim i Tadeuszem Pikusem . Ks. Bijak inspirował rozszerzenie
programu funkcjonalnego sanktuarium narodowego np. o utworzenie
narodowej stacji krwiodawstwa. W pierwszych latach istnienia Parafii
Opatrzności Bożej udzielał na probostwie wilanowskim mieszkania
pierwszym jej proboszczom. Aktywność ks. Bogusława Bijaka na stanowisku
proboszcza wilanowskiego trwała 25 lat. W tym okresie uczynił z
powierzonego swojej pieczy ośrodka jeden z najbardziej znaczących i
znanych w Polsce. Ukierunkowywał społeczeństwo wilanowskie na duchowość i
religijność, a także zabiegał o rozwój społeczny oraz polepszenie
infrastruktury. Ideowo nawiązywał do czasów świetności Wilanowa za
panowania Jana III Sobieskiego. Zainicjował i przez wiele lat stymulował
wilanowskie obchody rocznicy wiktorii wiedeńskiej z 12 września 1683 r.
W 1990 r. włączył się w proces tworzenia samorządu terytorialnego na
Mokotowie. Z grupą aktywnych społecznie parafian powołał do istnienia
Wspólnotę Wilanowską, której członkowie stworzyli w 1994 r. pierwszy
samorząd w Wilanowie .
W okresie przełomu w latach osiemdziesiątych i
dziewięćdziesiątych ks. Bogusław Bijak działał jako duszpasterz ludzi
pracy, społeczników, kombatantów, polityków oraz samorządowców. Będąc
bliskim współpracownikiem prymasa Stefana Wyszyńskiego oraz biskupa
Władysława Miziołka (1914 - 2000), uczestniczył ze strony kościelnej w
pracach nad rozwojem rolniczych stowarzyszeń i związków zawodowych. Jako
proboszcz parafii św. Anny w Wilanowie, gdzie stworzył grupę działaczy
ludowych, włączył się w nurt tworzenia Niezależnego Samorządnego Związku
Zawodowego Rolników Indywidualnych "Solidarność". Rolnictwo było
istotną siłą w Polsce powojennej (15 mln ludzi mieszkających na wsi, w
tym 8 mln wykonujących zawód rolnika). Było to środowisko, którego
władza polityczna nie zdołała przekształcić na wzór radziecki. Rolnictwo
oparło się kolektywizacji, było przywiązane do tradycji
chrześcijańskiej, a jednocześnie pozbawione niezależnej reprezentacji
politycznej w kraju. Kościół katolicki
w osobach prymasa Polski,
biskupów oraz księży popierał dążenia rolników do wolnego stowarzyszania
się. Gdy 12 maja 1981 r. doszło do rejestracji NSZZ RI "Solidarność",
mszę św. w zastępstwie ciężko chorego kardynała Stefana Wyszyńskiego
odprawił w katedrze warszawskiej biskup Władysław Miziołek. Ks. Bogusław
Bijak podjął się organizacji kolejnych spotkań rolniczych najpierw w
okresie żałoby, gdy zainicjował przy sarkofagu Prymasa Tysiąclecia
modlitwy o wyniesienie go na ołtarze, a następnie w każdą rocznicę
powstania związku zawodowego .
Pod wpływem wydarzeń w Polsce w
grudniu 1981 r., niespełna dwa miesiące po pierwszej mszy św. "za
Ojczyznę i tych, którzy dla niej cierpią", odprawionej przez ks. Jerzego
Popiełuszkę 17 stycznia 1982 r. w kościele św. Stanisława Kostki na
Żoliborzu, w marcu tego samego roku ks. prałat Bogusław Bijak
zainicjował razem z późniejszym męczennikiem tradycję wilanowskich mszy
św. w intencji ojczyzny. Sprawował je przez kolejne lata w każdą
niedzielę, wygłaszając patriotyczne kazania, w których zachęcał do
podtrzymywania wiary i tradycji narodowych. Msze św. gromadziły nie
tylko parafian, ale także mieszkańców Warszawy i miejscowości
podwarszawskich. Był to szczególny okres intensyfikacji działań ks.
Bijaka, który od pierwszych dni po wprowadzeniu stanu wojennego wraz z
gronem współpracowników organizował pomoc dla internowanych.
W
pierwszą rocznicę legalizacji NSZZ Rolników Indywidualnych
"Solidarność", 12 maja 1982 r. podczas mszy św. w katedrze warszawskiej w
gronie działaczy mazowieckich struktur związkowych zrodził się pomysł
zorganizowania ogólnopolskiej pielgrzymki rolników na Jasną Górę.
Organizacji Dożynek Jasnogórskich podjął się ks. Bogusław Bijak. Odbyły
się one 5 września 1982 r. i zgromadziły około 300 tys. mieszkańców wsi
polskiej . "Jego [ks. Bijaka - P. B.] śladem poszedł ks. Jerzy
Popiełuszko, który zorganizował podobną pielgrzymkę dla robotników we
wrześniu 1983 roku" . Owocem Dożynek Jasnogórskich była idea stworzenia
duszpasterstwa rolników. Po wstępnej akceptacji prymasa Józefa Glempa,
Konferencja Plenarna Episkopatu Polski w grudniu 1982 r. podjęła decyzję
o utworzeniu Komisji ds. Duszpasterstwa Rolników. Jej pierwszym
przewodniczącym został bp Jan Gurda (1920-1993), zaś sekretarzem ks.
Bijak , który podczas pierwszego spotkania księży duszpasterzy ze
wszystkich diecezji wygłosił prelekcję pt. "Potrzeba formacji
duszpasterskiej rolników". Wyszedł wówczas z inicjatywą wydawania w
prowadzonej przez niego drukarni w Kurii Warszawskiej czasopisma "Nasz
Gościniec". W pierwszych numerach biuletynu nakreślił program działania
parafialnych wspólnot rolniczych oraz metodykę ich organizacji .
Uznanie,
jakie zdobył ks. Bogusław Bijak z jednej strony w środowisku wiejskim, z
drugiej zaś w kręgach polityków opcji ludowej, sprawiło, że 8 maja 1986
r. na wniosek Rady Krajowej NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność"
prymas Glemp mianował go asystentem kościelnym ruchu ludowego. Otworzyło
to przed nim drogę do szerszego współdziałania na rzecz odrodzenia wsi
oraz przemian demokratycznych w Polsce. Jesienią 1988 r. znalazł się w
kręgu osób inicjujących kościelną mediację między opozycją a rządem,
"został gospodarzem historycznego spotkania między przedstawicielami
władzy komunistycznej a opozycją z udziałem biskupów polskich. To
właśnie w Wilanowie przełamano impas blokujący drogę do Okrągłego Stołu"
. Od tego czasu działał również na rzecz reaktywacji Polskiego
Stronnictwa Ludowego oraz odnowy i jedności ruchu ludowego w duchu
Stanisława Mikołajczyka (1901-1966). Współdziałał z gen Franciszkiem
Kamińskim (1902-2000) - działaczem ruchu ludowego i komendantem głównym
Batalionów Chłopskich (BCH), na prośbę którego został kapelanem BCH, zaś
kościół św. Anny w Wilanowie uczynił świątynią garnizonową. W wyniku
współpracy ze środowiskiem społeczno-politycznym reprezentującym wieś
polską doprowadził do reaktywacji Polskiego Stronnictwa Ludowego, którą
ogłoszono 15 sierpnia 1989 r. na plebanii w Wilanowie .
Po 1989 r.
ks. Bijak kontynuował działania na rzecz wsi i rolnictwa. Był
orędownikiem jedności ruchu ludowego oraz wierności tradycji
chrześcijańskiej. Przeciwstawiał się demoralizacji i laicyzacji wsi
polskiej. Był zdecydowanym przeciwnikiem reform zmierzających do
wyludniania wsi oraz masowej wyprzedaży ziemi. W okresie transformacji
ustrojowej i gospodarczej w latach dziewięćdziesiątych miał duży wpływ
na organizację i przebieg spotkań Ogólnopolskiego Sejmiku Rolnego.
Gromadził uczestników na mszy świętej, a następnie czynnie uczestniczył w
obradach. Występował nie tylko w roli duszpasterza zatroskanego o
współpracę rolników z Kościołem, np. podczas spotkania w Zespole Szkół
Rolniczych im. Ks. Stanisława Staszica w Miętnem w dniach 18-19 kwietnia
1996 r., gdy wygłosił referat pt. "Współpraca Izb Rolniczych z
duszpasterstwem lokalnym" . W czasie dyskusji wypowiadał się także
merytorycznie na tematy dotyczące kształtowania polityki rolnej w
Polsce, krytykując otwarcie popełnione błędy i wzywając do ich naprawy.
Podczas Sejmiku w Łosiowie w listopadzie 1994 r. postulował poprawę
infrastruktury na wsi polskiej, lansował koncepcję wielofunkcyjności
wsi, aby rolnicy
o małym areale nie musieli emigrować i porzucać
swoich gospodarstw, lecz mogli znaleźć pracę w drobnej wytwórczości w
ich pobliżu .
Uogólniając, należy stwierdzić, że ks. prałat Bogusław
Bijak jest typowym reprezentantem życia pogranicza. Rozumiał problemy
wiejskie, chłopskie, a jednocześnie z zaangażowaniem i oddaniem budował
życie społeczeństwa miejskiego. Powierzano mu najważniejsze funkcje
organizacyjne. W dowód zasług został mianowany Prałatem Honorowym Jego
Świątobliwości (2006) oraz uhonorowany Orderem prymasowskim dla osób
wyróżniających się w służbie Kościoła i Narodu Ecclesiae populoque
seroitium praestanti, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski
(2006), Nagrodą im. Biskupa Romana Andrzejewskiego (2008), Medalem Pro
Masovia (2010). W pamięci pozostaje jako człowiek oddany sprawom
Kościoła oraz ludzi "wiejskich" i "miejskich", młodych i tych z
pokolenia ludzi doświadczonych trudnościami i różnego rodzaju znakami
przestrzeni kulturowej.